Metody: Praca w parach wg karty pracy, obserwacja okazów naturalnych
Opracowała: Iwona Liszewska
KARTA PRACY NR 1
Zajęcia dydaktyczne dla uczniów gimnazjum
w POZNAŃSKIEJ PALMIARNI – GR I
|
Szkoła:
|
Data:
|
Nazwisko i imię:
|
Klasa:
|
Godzina:
|
- Wymień 3 najważniejsze wydarzenia dotyczące historii Palmiarni.
- ………………………………………………………………..
- . ……………………………………………………………….
- ………………………………………………………………
- Podaj nazwę parku w którym znajduje się Palmiarnia.
…………………………………………………………………………….
- W którym roku wybudowano Palmiarnię oraz jaką ma ona powierzchnię
obecnie?
…………………………………………………………………………….
- Jakie pomniki można zobaczyć w parku znajdującym się wokół Palmiarni?
……………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………..
- Ile gatunków roślin można oglądać na terenie Palmiarni?
………………………………………………………………………………
- Zaproponuj drogę dla turystów z dworca PKP do Palmiarni, podając nazwy ulic jakimi można dojechać ( jako zadanie dodatkowe podać nr tramwajów i autobusów) – może być szkic ulic z nazwami.
- Jak nazywa się roślina która przetrwała rok 1945 w Palmiarni i w którym pawilonie się znajduje?
…………………………………………………………………………………………….
- Odszukaj ją i narysuj jej pokrój, dlaczego przetrwała w tych trudnych warunkach?
- Na podstawie obserwacji roślin oraz schematu uzupełnij tabelkę poniżej:
Nr pawilonu
|
Nazwa pawilonu
|
Gatunki roślin ( 2)
|
Gatunki zwierząt
|
I
|
|
|
|
II i III
|
|
|
|
IV
|
|
|
|
V i VI
|
|
|
|
VII
|
|
|
|
VIII
|
|
|
|
IX
|
|
|
|
- Odszukaj w odpowiednim pawilonie sukulenty (przynajmniej 5), podaj numer pawilonu oraz ich nazwy gatunkowe.
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………….....
- Podaj z jakich dwóch wyrazów składa się nazwa gatunkowa roślin, jak nazywa się to nazewnictwo, kto był twórcą tego nazewnictwa.
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
- Podaj przystosowania sukulentów do środowiska życia w postaci myślników.
- Wykonaj rysunek dwóch sukulentów, podaj ich nazwę gatunkową.
………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………..
14. Co to są kserofity i sklerofity?
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………...
15. Do czego wykorzystuje się kaktusy, ich znaczenie dla człowieka.
16. Gdybyś miał podyktować uczniom na lekcji w dwóch zdaniach charakterystykę
SUKULENTÓW jak ona by brzmiała? Zapisz propozycję.
- Wykonaj rysunek schematyczny zwierzęcia PRAPŁETWIEC, co ciekawego o nim powiesz?
18. Uzupełnij krzyżówkę:
PYTANIA:
- Rośliny rosnące na pniach i gałęziach innych drzew.
- Cenne drzewo rosnące w lasach tropikalnych produkuje się z niego meble i instrumenty.
- Najmniejsze ptaki świata, zapylają kwiaty wielu sukulentów.
- Odbywają się w niej koncerty, zwłaszcza w lecie, znajduje się w parku.
- Kwiaty storczyków żyją w symbiozie z grzybami, proces ten nazywany jest….
- Roślina tworząca lejek, w którym zbiera się woda i substancje organiczne.
- Bardzo żarłoczna ryba występująca min w Ameryce, potrafi bardzo szybko pożreć dużego ssaka.
- Storczyk z tego rodzaju bardzo poszukiwany w 1765r, przyprawa o tej nazwie używana w wypiekach ciasta.
- Park, w którym znajduję się Palmiarnia.
- Warstwa komórek wchłaniających wodę z powietrza u epifitów.
19. Wyjaśnij definicję z hasła głównego.
KARTA PRACY NR 2
Opracowała: Iwona Liszewska
Zajęcia dydaktyczne dla uczniów gimnazjum
w POZNAŃSKIEJ PALMIARNI – GR II
|
Szkoła:
|
Data:
|
Nazwisko i imię:
|
Klasa:
|
Godzina:
|
- Wymień 3 najważniejsze wydarzenia dotyczące historii Palmiarni.
- ………………………………………………………………..
- . ………………………………………………………………
- ……………………………………………………………….
- Podaj nazwę parku w którym znajduje się Palmiarnia
…………………………………………………………………………….
- W którym roku wybudowano Palmiarnię oraz jaką ma ona powierzchnię
obecnie?
…………………………………………………………………………….
- Jakie pomniki można zobaczyć w parku znajdującym się wokół Palmiarni?
……………………………………………………………………………..
- Ile gatunków roślin można oglądać na terenie Palmiarni?
………………………………………………………………………………
- Zaproponuj drogę dla turystów z dworca PKP do Palmiarni, podając nazwy ulic jakimi można dojechać ( jako zadanie dodatkowe podać nr tramwajów i autobusów) – może być szkic ulic z nazwami.
- Jak nazywa się roślina która przetrwała rok 1945 w Palmiarni i w którym pawilonie się znajduje?
…………………………………………………………………………………………….
- Odszukaj ją i narysuj jej pokrój, dlaczego przetrwała w tych trudnych warunkach?
9. Na podstawie obserwacji roślin oraz schematu uzupełnij tabelkę poniżej:
Nr pawilonu
|
Nazwa pawilonu
|
Gatunki roślin ( 2)
|
Gatunki zwierząt
|
I
|
|
|
|
II i III
|
|
|
|
IV
|
|
|
|
V i VI
|
|
|
|
VII
|
|
|
|
VIII
|
|
|
|
IX
|
|
|
|
- Odszukaj w odpowiednim pawilonie epifity (przynajmniej 5), podaj numer pawilonu oraz ich nazwy gatunkowe.
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
- Podaj z jakich dwóch wyrazów składa się nazwa gatunkowa roślin, jak nazywa się to nazewnictwo, kto był twórcą tego nazewnictwa.
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………….
- Podaj przystosowania epifitów do środowiska życia w postaci myślników.
- Wykonaj rysunek dwóch epifitów, podaj ich nazwę gatunkową.
………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………..
14. Co to są epifity?
……………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………...
15. Jakie znaczenie mają epifity dla człowieka?
- Gdybyś miał podyktować uczniom na lekcji w dwóch zdaniach charakterystykę EPIFITÓW jak ona by brzmiała? Zapisz propozycję.
17. Wykonaj rysunek schematyczny zwierzęcia PRAPŁETWIEC, co ciekawego o nim
wiesz?
- Uzupełnij krzyżówkę:
PYTANIA:
- Rośliny rosnące na pniach i gałęziach innych drzew.
- Cenne drzewo rosnące w lasach tropikalnych produkuje się z niego meble i instrumenty.
- Najmniejsze ptaki świata, zapylają kwiaty wielu sukulentów.
- Odbywają się w niej koncerty, zwłaszcza w lecie, znajduje się w parku.
- Kwiaty storczyków żyją w symbiozie z grzybami, proces ten nazywany jest….
- Roślina tworząca lejek, w którym zbiera się woda i substancje organiczne.
- Bardzo żarłoczna ryba występująca min w Ameryce, potrafi bardzo szybko pożreć dużego ssaka.
- Storczyk z tego rodzaju bardzo poszukiwany w 1765r, przyprawa o tej nazwie używana w wypiekach ciasta.
- Park, w którym znajduję się Palmiarnia.
- Warstwa komórek wchłaniających wodę z powietrza u epifitów.
19. Wyjaśnij definicję z hasła głównego.